No. 2, Jalan Kampung Padang Sejahtera 2, Taman Kampung Padang Sejahtera, 25200 Kuantan, Pahang.
Tel : 019-9555028 FB : Tadika Permata Hidayah

Blog ini menghimpunkan nukilan pena guru, staf dan ahli lembaga TPH berkaitan pengalaman dan perkongsian dalam bidang pendidikan awal kanak-kanak. Moga bermanfaat buat semua.

Friday 24 April 2020

Jom Berkarya!


Assalamualaikum semua. 

Hari ini saya nak bercerita tentang aktiviti anak-anak dalam menzahirkan idea kreatif untuk penghasilan seni. Paling mudah ialah melalui lukisan! Bermula dari minggu pertama sesi persekolahan lagi, TPH memulakan aktiviti dengan melukis. Kenapa melukis ya? Pelbagai media boleh digunakan seperti pensil dan kertas, pensil warna, magic colour, krayon, berus dan warna air... atau lebih menyeronokkan adalah tanpa menggunakan berus! Gunakan sahaja jari jemari atau kaki untuk bermain warna. Tapi awas, memang comot! Comot yang memberikan pengalaman bermakna. 



Pada peringkat awal, biasanya anak-anak diberi kebebasan untuk melukis apa saja. Lukisan bebas untuk memberikan keyakinan dan membuahkan minat terhadap warna-warna yang terhasil. Anak-anak dibiarkan bebas mengekspresikan perasaan melalui lukisan. Ini kerana, pada peringkat ini anak-anak lebih cenderung untuk membuat lukisan seperti contengan bulatan untuk melukis objek yang terdapat disekelilingnya. 

Apabila tahap lukisan anak-anak sudah ada peningkatan baik dari segi psikomotor halus maupun keyakinan diri, barulah mereka didedahkan dengan lukisan yang bertajuk. Tajuk pada peringkat awal adalah sesuatu yang dekat dengan kehidupan sehariannya, seperti keluarga saya, permainan saya, rakan saya dan sebagainya. Melalui tajuk yang diberikan, anak-anak mula berfikir jauh, merancang dan menggambar apa yang perlu dilukiskan. Sebagai contoh, lukisan keluarga saya haruslah mempunyai ahli keluarga terdekat seperti ayah, ibu, kakak, abang dan adik.

           
Aktiviti melukis mampu memberikan kepuasan kepada anak-anak. Anak-anak dapat meluahkan perasaan dan emosi selain membina kekuatan otot jari, tangan dan pergelangan tangan yang bergerak semasa melukis atau mewarna. Bantulah mereka untuk selesa memegang alat tulis dengan betul. Selain itu, anak-anak juga dapat menerokai kreativiti dan memupuk minat dalam seni melukis.                 
                         
Oleh yang demikian, guru atau ibu bapa memainkan peranan penting untuk memikirkan strategi yang sesuai untuk meningkatkan tahap imaginasi anak-anak dan menggalakkan anak-anak untuk berfikir dalam menghasilkan lukisan yang kreatif. Adakalanya kita melukis bersama mereka. Pada ketika lain pula, kita biarkan mereka melukis sendiri. Antara kemudahan yang boleh ibu bapa perolehi ialah dari teknologi komunikasi digital iaitu internet yang membolehkan ibu bapa mencari bahan-bahan yang membantu dalam penghasilan seni kreatif. Aktiviti melukis ini mampu meransang penggunaan kedua belah bahagian otak.

Menjadi kebiasaan di TPH, apabila selesai anak-anak melukis, guru akan memudahcara dengan mengajaknya berbual mengenai lukisan yang telah disiapkan. Ini bertujuan melatih anak-anak dengan keyakinan untuk berkomunikasi dan berinteraksi dengan menggunakan ayat yang mudah dan memberi pandangan berdasarkan gambar yang dilukis.Pelbagai cerita menarik akan keluar! Mungkin pada pandangan kita ianya hanya bulat-bulat di sana sini. Tetapi, apabila diceritakan kita akan lebih menghargainya kerana bulat-bulat itu rupanya adalah ikan-ikan di lautan yang senang mencari makan!

Alhamdulillah dengan aktiviti seperti ini anak-anak akan berasa yakin dengan apa yang dilakukan dan sedikit sebanyak dapat meningkatkan lagi kepekaan, kreativiti dan daya imaginasi untuk mencapai pembelajaran yang optimum, menyeluruh dan menyeronokkan. Melukis secara santai dapat merehatkan dan memberi kelegaan kepada anak-anak dalam memahami perasaannya. 

Sempena Ramadan 1441 ini, didalam suasana PKP, kami mengajak ibu bapa untuk turut sama merasai dan mengalami pengalaman melukis bersama anak ini. Detik-detik indah yang mungkin tidak dapat lagi kita rasai ketika menjalani kesibukan rutin harian diluar PKP. Aktiviti Diari Ramadan 2020 ini merupakan sebuah jurnal mengumpulkan lukisan atau karya anak-anak dalam mengabadikan aktiviti yang dilakukan dalam bulan ramadan ini bersama keluarga. Anak-anak boleh melukiskan detik bersahur, menyediakan makanan untuk berbuka, iftar bersama, solat berjemaah, membuat tabung infaq ramadan, dan banyak lagi.
Selamat menyambut ramadan semua!
Stay home, stay safe.

Teacher Lin
permatahidayahkuantan.blogspot.com
24/4/2020






No comments:

Post a Comment