No. 2, Jalan Kampung Padang Sejahtera 2, Taman Kampung Padang Sejahtera, 25200 Kuantan, Pahang.
Tel : 019-9555028 FB : Tadika Permata Hidayah

Blog ini menghimpunkan nukilan pena guru, staf dan ahli lembaga TPH berkaitan pengalaman dan perkongsian dalam bidang pendidikan awal kanak-kanak. Moga bermanfaat buat semua.

Thursday 2 April 2020

Projek Kebun Kami

Projek Kebun Kami sudah dimulai sejak 17/2/2020. Ia dijalankan sempena tema bulan ini iaitu tumbuh-tumbuhan. Projek ini dijalankan dengan menggunakan kaedah STEM. Kaedah ini mempunyai 4 fasa iaitu inkuiri, penerokaan, reka cipta dan refleksi. Kami berharap projek ini dapat memberi pendedahan kepada anak-anak TPH menjalankan aktiviti bercucuk tanam. Sesungguhnya anak-anak yang mempunyai hubungan rapat dengan alam akan lebih tenang dan mudah untuk belajar. Mereka belajar untuk mengenali alam sekitar, dan merasai kepentingan menjaga alam sekitar.


Semasa fasa inkuiri guru telah membawa anak-anak ke sekitar halaman tadika untuk melihat kepelbagaian tumbuhan. Mereka dibiarkan meneroka dengan dorongan soalan-soalan guru untuk mencetuskan persoalan dan minat. Perbincangan ini diteruskan pada hari-hari berikutnya. Guru mula mencetuskan minat dan persoalan dengan menayangkan video berkaitan dan membawa pelbagai jenis tumbuhan untuk diamati. Guru dan pelajar bersetuju untuk melakukan kajian mendalam berkenaan tumbuh-tumbuhan.

Akhirnya, perbincangan minggu tersebut diakhiri dengan dua persoalan utama :
i) apa yang saya tahu tentang tumbuh-tumbuhan, dan
ii) apa yang saya ingin tahu tentang tumbuh-tumbuhan.
Pelajar di bawah bimbingan guru telah menghasilkan web rajah bagi dua persoalan ini. Antaranya, kenapa tumbuhan berwarna hijau? bagaimana tumbuhan minum air? kenapa perlu letak baja? Bagaimana cara nak menjaga pokok? Apa jadi pada pokok pada waktu malam?

Setiap persoalan yang timbul akan dicari jawapannya secara bersama-sama melalui pelbagai aktiviti yang disusun guru. Tujuannya, agar pelajar dapat menemukan sendiri jawapan kepada persoalan-persoalan yang timbul. Ini dapat menghasilkan pelajar yang berfikir dan bukan semata-mata disogokkan dengan maklumat dari guru. Fasa ini dinamakan fasa penerokaan. Antara aktiviti yang dilakukan ialah membuat eksperimen biji kacang hijau untuk melihat proses pertumbuhannya dari hari ke hari. Pelajar 6 tahun merekodkan pemerhatian mereka di dalam jurnal mengikut tarikh dengan melukiskan tahap-tahap percambahan biji benih tersebut. 

Eksperimen kedua juga melibatkan kacang hijau, tetapi diletakkan dalam pelbagai persekitaran yang berbeza. Ada yang tidak diberi air, ada yang diletakkan dalam bekas gelap, ada yang ditenggelamkan air dan sebagainya. Tujuan aktiviti ini bagi membolehkan pelajar mengenapasti keperluan yang diperlukan oleh sesebuah tanaman untuk hidup.

Eksperimen ke tiga menggunakan kubis cina bagi melihat kesan kapilari yang mengangkut air dari akar ke seluruh bahagian tumbuhan. Kami menggunakan pelbagai pewarna makanan bagi membuktikan air diserap. Hasilnya juga mengujakan semua pelajar. Boleh juga berkreativiti dengan meletakkan dua pewarna pada dua hujung, untuk menghasilkan satu campuran warna baru.

Kami juga telah berjalan ke taman permainan untuk melihat sendiri pelbagai jenis-jenis daun, warna, ketinggian, saiz, bentuk batang, bunga, buah, putik, daun kering dan sebagainya yang terdapat di sekeliling. Tujuan kali ini bagi pelajar mengenalpasti bahagian-bahagian tumbuhan.

Fasa rekacipta dimulakan dengan dapatan dari maklumat-maklumat yang diperolehi kanak-kanak sepanjang mengadakan penerokaan. Kami akhirnya bersetuju untuk membuat sebuah kebun, dan mengenalpasti peralatan yang perlu. Antara tanaman yang kami akan tanam ialah sawi, terung, ulam raja, bayam brazil dan bendi. Botol air mineral 1.5 liter akan digunakan sebagai pasunya. Kami ingin memanfaatkan bahan terpakai. Setiap kelas mempunyai rekaan dan hiasan botol tersendiri. Anak-anak sangat bangga dengan hasil usaha mereka. Pada hari yang ditetapkan, kami telah mengadakan aktiviti menanam serentak di tiga Rangkaian Tadika Permata Hidayah, Kuantan. Pelajar memasukkan tanah dan mengalihkan anak pokok ke dalam botol masing-masing yang telah siap bernama. Selepas semuanya sudah selesai mereka menyiram hasil tanaman dengan penuh kasih sayang. 

Satu aktiviti besar dalam fasa ini ialah Gardening Day bersama ibu bapa dan seisi keluarga yang telah dijalankan pada 7/3/2020.


Fasa refleksi adalah fasa yang terakhir di mana guru membawa pelajar untuk melihat semula web rajah yang telah dihasilkan ketika permulaan projek. Pelajar dibawa berbincang dan berkongsi idea dan maklumat hasil dari projek yang dijalankan. Guru akan memberikan jawapan sekiranya masih terdapat persoalan yang belum dapat dijawab sepanjang melakukan projek ini. Alhamdulillah, projek Kebun Kami berakhir pada 13/3/2020.

Semoga projek kami ini mendapat hasil yang baik dengan izinya insyallah. 

Sekian, 
CIKGU SHIRA 
26/3/2020 
permatahidayahkuantan.blogspot.com

No comments:

Post a Comment