No. 2, Jalan Kampung Padang Sejahtera 2, Taman Kampung Padang Sejahtera, 25200 Kuantan, Pahang.
Tel : 019-9555028 FB : Tadika Permata Hidayah

Blog ini menghimpunkan nukilan pena guru, staf dan ahli lembaga TPH berkaitan pengalaman dan perkongsian dalam bidang pendidikan awal kanak-kanak. Moga bermanfaat buat semua.

Saturday 17 October 2015

Ceritera Ha Hi Hu bersama 5 Al-Khawarizme

Cikgu Ros : Siapa yang jadikan hutan?

Pelajar-pelajar : Allah..


Cikgu Ros : Kenapa Allah jadikan hutan?


Medeeha : sebab untuk pergi berkelah!

Adham : sebab haiwan makan rumput!

Umar : sebab boleh pergi memburu!


MasyaAllah! nampak tak sel-sel otak sedang berhubung tu? Hebat-hebat belaka jawapan anak-anak kecil ini..


Yeke hebat? Jom cek balik;


1) Sebab untuk pergi berkelah!




Betul lah! Bukankah ada hutan simpan di negara kita? Hutan simpan ini dipelihara supaya manusia boleh meneroka tentang alam semulajadi. Mengkaji dan memerhati hidupan flora dan fauna. Bukankah air terjun banyak terdapat di dalam hutan? Ya Medeeha! Cikgu pernah pergi berkelah di Hutan Lipur Lata Tembakah di Besut, Terengganu suatu ketika dahulu. Menikmati panorama air terjun yang sungguh indah.. Subhanallah! Tak terungkap dengan kata-kata betapa hebatnya ciptaan Allah s.w.t. Biarlah gambar yang berbicara..





2) Sebab haiwan makan rumput!


Eh eh, apa kena mengena dengan makan rumput ni ya? Ha... untuk mendapat jawapan ini, kita perlu luaskan minda untuk fikir seperti yang difahami anak. Perkataan 'hutan' memang sinonim dengan pokok dan tumbuhan kan? Jadi rumput juga sejenis tumbuhan kan! Ha.. rumput atau pokok renek yang tumbuh melata di dalam hutan ini boleh dijadikan makanan untuk haiwan-haiwan herbivor dan omnivor bak kata Adham tadi.. Bagus kerana berani mencuba Adham!


3) Sebab boleh pergi memburu!


Ohoho... inilah jawapan paling 'rare' pada hari ini.. Yes exactly correct Umar! Bukahkah hutan menjadi habitat bagi pelbagai jenis haiwan? Adakah Allah menjadikan sesuatu itu dengan sia-sia? Sudah tentu tidak! Jadi rebutlah peluang yang ada wahai pencinta buruan. Tetapi mestilah melalui cara yang betul dan mempunyai lesen untuk berburu ya!



Nampakkan betapa kreatif dan pelbagainya jawapan anak-anak ini? Sedangkan niat cikgu bertanya soalan itu hanyalah mengharapkan jawapan yang satu iaitu 'sebagai habitat haiwan'. Inilah yang seronoknya apabila mempraktikkan aktiviti soal jawab, sebab selain cikgu yang memberi ilmu, cikgu juga menerima ilmu dari anak-anak cilik ini..


Itu baru tiga orang yang jawab (sebab pelajar lain sedang tekun membuat latihan.. hehe).


Jikalau kesemua enam belas orang yang jawab? Memang naik bengkak tangan cikgu menaip jawapan satu persatu di sini kan?


Hehe.. jumpa lagi!


Salam sayang,
Cikgu Ros

                                                          permatahidayahkuantan.blogspot.my

No comments:

Post a Comment