No. 2, Jalan Kampung Padang Sejahtera 2, Taman Kampung Padang Sejahtera, 25200 Kuantan, Pahang.
Tel : 019-9555028 FB : Tadika Permata Hidayah

Blog ini menghimpunkan nukilan pena guru, staf dan ahli lembaga TPH berkaitan pengalaman dan perkongsian dalam bidang pendidikan awal kanak-kanak. Moga bermanfaat buat semua.

Sunday 11 October 2015

Tips PnP Berkesan

Ingin tahu tips bagi menghidupkan suasana kelas dengan mendapat impak yang sangat positif? Teruskan membaca. Ini adalah berdasarkan pengalaman saya yang setahun jagung menceburkan diri di dalam bidang pendidikan awal kanak-kanak ini.

Situasi 1:


Guru di hadapan kelas dan pelajar duduk di tempat masing-masing (kerusi dan meja). Guru memulakan proses pembelajaran. Menulis suku kata di papan putih dan meminta pelajar menyebut sebaik sahaja disebut guru. Diselang selikan dengan mencari perkataan yang bermula dengan suku kata tersebut. 


Impak: nampak seperti menarik tetapi kebanyakan pelajar hanya boleh menyebut suku kata semasa proses pembelajaran itu sahaja dan sudah tidak boleh membaca/mengenal di akhir kelas.


Situasi 2:
Guru turut menyertai pelajar di dalam satu bulatan besar. Guru menulis suku kata di atas kertas dan meminta pelajar cuba menyebut. Contoh : 'na' di dalam tulisan jawi. Kemudian setiap pelajar disuakan kertas suku kata tadi untuk menyebut mengikut intonasi yang disukai, bermula dengan pelajar pertama yang boleh membaca suku kata yang ditulis guru tadi. Langkah ini sebagai tanda penghargaan kepada beliau. Kemudian semua pelajar melihat latihan di dalam buku masing-masing gambar apa yang bermula dengan suku kata 'na'. Lantas pelajar menjawab 'nasi' dan terus bersama menyuaipadankan suku kata tersebut dengan gambar nasi. Perlu tunggu sehingga semua pelajar menyiapkannya. Buat bersama sama pelajar. Diikuti dengan suku kata 'ni' dan juga 'nu' dengan kaedah yang sama.

Impak: pelajar seronok apabila dapat menyebut suku kata dengan gaya yang tersendiri. Rasa dihargai apabila kawan-kawan bersama-sama menunggu sehingga setiap orang selesai. Berjuang secara berjamaah.... :) Hampir kesemua pelajar boleh membaca dan membezakan suku kata 'na', 'ni', dan juga 'nu' di akhir kelas tanpa bantuan guru.


Kesimpulan: keterlibatan guru bersama pelajar secara langsung dan juga tidak langsung memainkan peranan yang penting bagi menjayakan PnP seperti yang dirancang. Semoga bermanfaat, selamat mencuba!


**p/s: tips di atas telah diuji sewaktu kelas Tulisan Jawi bagi pelajar 5 tahun. Dengan harapan yang besar supaya pelajar boleh menerima konsep dan boleh membaca suku kata tersebut bila-bila masa. Jangan berkubur di akhir kelas sahaja ya! :)



Salam Sayang,

Cikgu Ros
permatahidayahkuantan.blogspot.my

No comments:

Post a Comment