No. 2, Jalan Kampung Padang Sejahtera 2, Taman Kampung Padang Sejahtera, 25200 Kuantan, Pahang.
Tel : 019-9555028 FB : Tadika Permata Hidayah

Blog ini menghimpunkan nukilan pena guru, staf dan ahli lembaga TPH berkaitan pengalaman dan perkongsian dalam bidang pendidikan awal kanak-kanak. Moga bermanfaat buat semua.

Saturday 3 October 2015

Hasilkan sesuatu yang hebat!

Setiap petang rutinku menyiram pokok-pokok di tadika. Ada yang ditanam oleh pelajar, dan ada yang ditanam guru. Dahulunya cuma benih kecil, kini telah tumbuh besar dan mengeluarkan hasil. Telahpun aku menjadi saksi. Sepanjang pembesarannya aku melihat akan keajaiban dan kebesaran yang dihantar oleh Sang Pencipta. Dialah Yang Maha Menghidupkan. Dialah Yang Maha Mematikan.



Aku berfikir sejenak. Memerhati dan mentaddabbur setiap pokok ini.
Dush! Lalu teringat Surah Ar-Rahman yang berbunyi, "maka nikmat tuhanmu yang manakah kamu dustakan.."

Allahu... tersentap sebagai hambaNya yang sangat dhoif akan ilmuNya yang luas. Sungguh nikmat yang diberikan tidak dapat digambarkan melalui nukilan ini. Bermula dari pembentukannya. Warnanya. Saiznya. Sungguh semua ini adalah rahsiaNya. Sesungguhnya setiap hasilnya amat bermanfaat kepada semua hidupan di atas muka bumi ini.


Sama juga apa yang ku lihat pada anak-anak yang Allah telah hantar di tadika ini. Mereka diibarat benih yang mula-mula ditanam. Yang perlu dijaga. Yang perlu dibelai dengan kasih sayang. Yang perlu disiram. Yang perlu dirawat ketika sakit. Yang perlu diperhatikan setiap masa agar hasil yang dikeluarkan nanti boleh dimanfaatkan oleh semua hidupan di atas muka bumi ini!



Jadi, ayuhlah kita menjadi penanam pokok a.k.a cikgu yang boleh menghasilkan acuan-acuan benih yang bermanfaat dan mengeluarkan hasil berkualiti tinggi kepada hidupan sekeliling. Ayuh kita menjadi seorang guru yang menghasilkan anak murid yang apabila besarnya kelak akan bermanfaat kpd ummah, masyarakat serta dunianya...


Cikgu Zai,
permatahidayahkuantan.blogspot.my

No comments:

Post a Comment