No. 2, Jalan Kampung Padang Sejahtera 2, Taman Kampung Padang Sejahtera, 25200 Kuantan, Pahang.
Tel : 019-9555028 FB : Tadika Permata Hidayah

Blog ini menghimpunkan nukilan pena guru, staf dan ahli lembaga TPH berkaitan pengalaman dan perkongsian dalam bidang pendidikan awal kanak-kanak. Moga bermanfaat buat semua.

Wednesday 9 December 2015

Slot Kursus : Modul Disiplin (Kasih sayang, Ketegasan, Ganjaran dan Hukuman)

Slot ini dikendalikan oleh Puan Noor Hayati binti Abdul Hamid. Mungkin boleh baca latar belakang beliau di bawah. :)


Catatan ringkas ini saya kongsikan ketika menghadiri Kursus Induksi Prasekolah Peda IKRAM pada November 2015. 

Apakah yang kita faham tentang disiplin? Biasanya kita akan membayangkan tentang peraturan, tingkahlaku, cara pengawalan diri, memerlukan kefahaman dan pengertian. The willingness to obey.

Imam Al-Ghazali menyebutkan bahawa anak adalah amanah, dimana hati yang suci merupakan substensi yang sangat berharga. Disinilah character building sangat penting seperti yang disebutkan dalam hadis logam yang biasa kita dengar. Ibnu Khaldun menyebutkan bahawa potensi pada diri anak masih boleh diperbaiki setelah ia rosak. Sebab itu, para pendidik harus memiliki wisdom atau kebijaksaan seperti dalam Al-Quran (28 :14). Ianya bermula dengan guru!

"Good habits are cought, not thought!"

Masalah yang sering dialami oleh anak-anak boleh dibahagikan kepada tiga iaitu :
1) biologycal (seperti pertuturan, bowel movement, dll)
2) pelajaran
3) pergaulan

Apabila kita memahami keadaan anak tersebut, lebih mudah untuk kita membantunya. Mungkin kita melihat seorang anak itu :
- suka menyendiri;
- kurang bermotivasi,
- kurang daya konsentrasi,
- bergaduh / agresif,
- degil / manja,
- tidak dapat menyiapkan kerja dalam tempoh tertentu,
- tidak yakin diri,
- kurang memahami apa yang dibaca dll

Para guru boleh mengaplikasikan  Kaedah Aliran Disiplin Yang Berjaya.
1) Role Model, dimana guru adalah contoh tauladan. Rasulullah adalah guru kita semua.
2) Mindset, iaitu membina hati dan pemikiran yang betul. Give them the best today!
3) Rutin, menetapkan kebiasaan dalam aktiviti seharian. Ini merupakan amalan untuk membina kecemerlangan.
4) Komunikasi, digunakan dengan menyentuh akal dan budi untuk pelbagai tujuan.
5) Amalan Disiplin, dengan melaksanakan pengukuhan.
6) Kasih Sayang, sifat yang akan mengatasi segala walaupun dalam situasi mencabar. You are strong if you can control your anger!

Seorang pendidik harus berdisiplin dalam memilih kata-kata. Seringlah berkongsi dengan ibubapa apa yang anak belajar pada hari tersebut. You walk the talk (Surah As-Saf : 2 -3). Cara guru mengendalikan pelajar ialah dengan anggapan pelajar tersebut bijak dan faham.

Bagaimana untuk berkomumikasi? Kita ambil panduannya dalam Al-Quran.
1) (Al-Baqarah : 83) perkataan yang baik
2) (Ali Imraan : 17) perkataan dan hati
3) (Al-Anaam : 152) adil dalam menghukum/ memahami
4) (Al-Isra' : 23) sopan santun
5) (Al-Isra' : 28) kata-kata yang amat baik
6) (Taha : 44) lemah lembut
7) (Al-Hajj : 30) jauhi dusta
8) (Al-Ahzab : 70) tepat dan benar

Kita boleh lihat jenis-jenis disiplin yang setiap satunya ada masa dan tikanya untuk digunakan bergantung kebijaksanaan guru. 
1) membiarkan sahaja,
2) mengiktiraf masalah dengan membantu pelajar separuh jalan,
3) bertanggungjawab menyelesaikan,
4) puji atas usaha baik, iaitu to invest in the power of expectation.

Guru harus berperanan mewujudkan suasana supaya seorang anak itu tahu dengan jelas had dan bentuk tingkahlaku yang boleh dan tidak boleh. Had disini contohnya,
- merah : membahayakan;
- kuning : dibenarkan, tetapi bersyarat.
- hijau : tingkahlaku yang digalakkan.

10 langkah positif untuk menerapkan disiplin adalah seperti berikut :
1) adil
2) konsisten
3) jangan rasuah anak
4) jangan buat janji kosong
5) boleh denda tetapi tidak boleh menghina
6) jangan ugut untuk tinggal mereka
7) denda setimpal dengan kesalahan
8) cakap secara profesional dan bukan berleter
9) ambil tindakan tepat pada waktunya,
10) meletakkan satu harapan yang munassabah pada pelajar

Banyak elemen yang harus guru amalkan dalam menjayakan Falsafah Pendidikan Islam yang dicita-citakan. Saya simpulkan disini, bahawa dalam aktiviti PnP seharian, guru harus ingat perkara berikut iaitu : 
- problem solving atau trouble shoot;
- membuat perancangan;
- menetapkan cara komunikasi dengan pelajar;
- dan pengawalan tingkahlaku melalui keteladanan guru.

Ia... memang banyak sungguh tugas guru pra sekolah. Hanya Allah Yang Maha Tahu. Tapi insyaAllah, the reward from Allah is big too!!

Lets do this together!

Mardhiyah Mh @ Teacher Ummi
permatahidayahkuantan.blogspot.my 


No comments:

Post a Comment