Assalamu’alaikum para pembaca sekalian,
disini saya ingin kongsikan beberapa catatan ringkas mengenai Kursus
Pemantapan Profesional anjuran Institut Pendidikan IKRAM Pahang (IPIP) yang
saya hadiri sebelum ini iaitu pembinaan item yang sistematik. Kursus ini telah
dikendalikan oleh Puan Norashikin Musa yang juga merupakan guru di Sekolah Rendah Islam Al-Amin Kuantan.
Seorang guru adalah pendidik, pembimbing
dan pengajar di dalam kelas. Tanggungjawab utama yang digalas oleh guru
tertumpu kepada tiga perkara yang menumpukan kepada kekuatan dalaman yang utama
iaitu dari aspek agama, nilai dan etiqa.(Panduan malaysia.com: Rossa Calla
Jumaat, April 24, 2015).
Di dalam ayat Al-Quran Allah telah berfirman yang
bermaksud, “Dan sesungguhnya balasan bagi seseorang ialah apa yang
diusahakannya. Sesungguhnya usahanya itu akan di perlihatkan (kepadanya). Kemudian dibalas dengan balasan yang amat sempurna”.
(An-Najm:39-41)
Tajuk kursus ini sangat
menarik perhatian saya kerana ianya berkaitan dengan peperiksaan. Dalam kursus
ini, saya telah belajar beberapa perkara antaranya ialah :
Jadual
Penentu Ujian (JPU) @ Jadual Spesifikasi Ujian (JSU)
Untuk pengetahuan anda, JSU
membawa maksud menghuraikan aspek-aspek pencapaian yang hendak diukur serta
memberikan panduan untuk mendapatkan satu sampel item-item @ soalan.
Kepentingan
JSU/JPU:
· Sebagai panduan kepada
pengubal soalan.
· Menentukan
bidang atau topik-topik dan objektif-objektif pengajaran yang perlu diuji.
· Menentukan aras
soalan dan bilangannya.
· Menyelaras aras
kesukaran dan menstabilkan taraf dan mutu ujian.
· Membolehkan
perbandingan dibuat di antara satu ujian dengan ujian yang lain.
· Membolehkan
ujian dibina oleh pengubal-pengubal lain.
·
Lazimnya JSU
mengamalkan Taksonomi Objektif Pendidikan Bloom
Mungkin ada di luar sana yang masih
keliru tentang JSU ini dan cara bagaimana hendak menggunakannya. Saya akan kongsikan sedikit sebanyak tentangn JSU ini yang saya perolehi dari kursus tersebut.
A.
Berikut merupakan contoh Jadual Penentu
Ujian/JSU
Bil.
|
Topik Mata Pelajaran
|
Aras Kemahiran
1 2 3 4
5 6
|
Jumlah
|
1.
|
Sejarah dan Kita
|
||
1.1
|
Kepentingan Sejarah dalam Kehidupan
|
S1
|
1
|
1.2
|
Pengertian Sejarah
|
S2
|
1
|
1.3
|
Ciri-ciri Sejarah
|
S3 S4
|
2
|
1.4
|
Sumber Sejarah
|
S5
S6 S7
|
3
|
1.5
|
Kaedah Pengajian sejarah
|
S8 S9
|
2
|
1.6
|
Penafsiran Sejarah
|
S10
|
1
|
Jumlah
|
4 3 2 1
|
10
|
Dalam jadual di atas,
berkenaan dengan aras kemahiran, anda boleh membina soalan berdasarkan
tahap-tahap 1-6 iaitu dari soalan yang senang ke soalan yang susah.
B.
Contoh JPU (Item Subjek)
Bil.
|
Topik Mata Pelajaran
|
Aras Kemahiran
1
2 3 4
5 6
|
Jumlah
Markah
|
1.
|
Sejarah dan Kita
|
1a
|
2
|
1.1
|
Kepentingan Sejarah dalam Kehidupan
|
1b
|
2
|
1.2
|
Pengertian Sejarah
|
||
1.3
|
Ciri-ciri Sejarah
|
1c
|
6
|
1.4
|
Sumber Sejarah
|
1d
|
6
|
1.5
|
Kaedah Pengajian sejarah
|
1e
|
4
|
1.6
|
Penafsiran Sejarah
|
||
Jumlah
|
20
|
Jadual di atas pula
menunjukkan sistem permarkahan berdasarkan topik mata pelajaran dan aras
kemahiran iaitu bergantung kepada soalan yang dibina. Jika soalan itu senang
hanya menamakan atau memberikan maksud mungkin markahnya adalah (2), manakala
jika soalannya susah yang memerlukan huraian, anda boleh meletakkan tahap
markah seperti dalam jadual di atas iaitu (6).
Sebagai penutupnya, seorang
guru yang professional mestilah dapat membina soalan yang berkualiti untuk
menilai pencapaian murid-murid.
Mashaa Allah betapa hebatnya
peranan seorang guru sebagai pendidik dalam membangunkan seorang insan yang
Rabbani. Semoga ilmu ini bermanfaat bagi
kita semua
….Jazakakumullahu Khairan
Kathira……
Teacher Sue
permatahidayahkuantan.blogspot.my
No comments:
Post a Comment