11.45 pagi
Kelas 6 Al-Biruni
"Eh, jom kita main doktor-doktor macam hari tu nak?"
"Ha, jom... jom. Awak jadi doktor, saya bagi ubat."
Perbualan dua sekawan itu menarik perhatianku. Lantas kuperhatikan dari jauh telatah si Auni dan Alya. Keinginan mereka untuk mengulangi semula aktiviti yang telah dijalankan dua hari lepas di TPH (boleh baca entry sebelum ini, Teddy Bear Hospital di Permata Hidayah), mendapat sambutan hangat dari rakan sekelas. Kebetulan waktu itu pelajaran Pendidikan Islam : menyayangi haiwan. Masa berbaki 15 minit selepas penerangan guru, mereka memilih untuk bermain dengan teddybear masing-masing.
Auni dengan suara yang lantang bersuara, "siapa yang baby dia sakit boleh datang jumpa doktor, sini.. sini... "
Kemudian datanglah beberapa pelajar membawa teddybear masing-masing untuk mendapatkan rawatan. Aku tersenyum lantas mendekati mereka. Pembelajaran sudah ada disitu, jadi aku sebagai pemudahcara memberi pendapat. "Apa kata Auni tarik meja tu dekat tengah sikit, sempit kat hujung tu. Kesian pesakit nanti."
Maka Auni dan Alya pun berganding bahu mengangkat meja ke tengah. Auni dengan spontan menyusun dua baris kerusi dihadapan meja.
"Mula-mula jumpa doktor dulu kat sini, lepas tu amek ubat kat sebelah ni. Nazim duduk kerusi sini. Quiyum duduk kerusi belakang. Ha, yang lain duduk ikut giliran!". Jelas Auni memberi arahan.
Maka, bermulalah prosedur seorang doktor bertanyakan sakit apa, memberi rawatan dan seterusnya mencatat deskripsi tentang pesakit di atas kertas (konon-konon kad pesakit la). 😂
"Ha Nadia dah siap? Duduk kerusi sebelah ni. Amek ubat dengan Alya. Naqib pula duduk sini, yang di belakang tu ganjak ke depan." Tegas Auni.
Lucu dengan telatah anak-anak didik, aku pun turut serta duduk disebelah doktor (nak menyibuk tanya itu.. ini, panjangkan prosedur 😀). Mereka pun aku kira dah kenal sangat dengan perangai cikgu yang satu ini. Suka turut serta ambil bahagian.... hahaha. Waktu mereka sedang bermain kad boboiboy, aku turut serta. Waktu mereka sedang nyanyi lagu boboiboy baru, aku pun ikut sama sampai ke sudah. Punyalah lama lagu tu nak habis, macam radio rosak mengulang-ulang bahagian chorus. Oleh kerana cikgu ni tak tahu lagu tu ending macammana, jadi layankan saja.. janji mereka happy!
Happy untuk apa? Happy untuk meneruskan pelajaran dan fokus! Waktu main kita main, waktu belajar kita belajar! Strategi ini juga boleh diambil sebagai set induksi. Main kad sekejap, buat-buat tak tahu apa-apa. Jadi mereka seronoklah nak tunjuk pada cikgu cara permainannya. Main sekejap, lepas tu cikgu stop dan kutip kad. Lepas belajar kita sambung lagi.. Ha semangatlah masing-masing buat kerja, Cepat habis boleh cepat main! Kadang-kadang lepas dengar cikgu mengajar dan membuat latihan, pelajar tak ingat dah pun tentang game tadi.
Eh, panjang pula Cikgu Rose melencong. 😊
Berbalik pada cerita doktor tadi, aktiviti berlangsung sehingga tamat sesi kelas. Semua pelajar diberi kesempatan untuk melakonkan watak masing-masing. Semua patuh kepada arahan Doktor Auni. Cikgu pun terkesima sekejap melihat sikap kepimpinan yang Auni pamerkan. Apa yang Cikgu Ros perasan, Auni memang mempunyai sifat prihatin terhadap rakan-rakan. Auni berjaya berkomunikasi dengan baik (communication skill) sepanjang aktiviti ini berjalan. Rakan sekelas juga boleh faham dan bekerjasama (teamwork). Inilah antara kemahiran yang perlu digilap seawal usia anak-anak ini. Supaya apabila keluar dari tadika, mereka mampu kerja berpasukan dan mempunyai sifat tolong menolong dengan keyakinan diri yang tinggi. InsyaAllah..
Salam sayang,
Teacher Rose 🌹
permatahidayahkuantan.blogspot.com
No comments:
Post a Comment