No. 2, Jalan Kampung Padang Sejahtera 2, Taman Kampung Padang Sejahtera, 25200 Kuantan, Pahang.
Tel : 019-9555028 FB : Tadika Permata Hidayah

Blog ini menghimpunkan nukilan pena guru, staf dan ahli lembaga TPH berkaitan pengalaman dan perkongsian dalam bidang pendidikan awal kanak-kanak. Moga bermanfaat buat semua.

Saturday, 19 November 2016

Slot Kursus : Bacalah Anakku

Tarikh : 29  Oktober  2016
Tempat : Sempurna  Resort, Indera  Sempurna, Kuantan.

Assalamualaikum wrt wbt, 
Alhamdullillah  pada  tarikh  tersebut  saya dan  Cikgu  Lia  telah  menghadiri  Kursus  Bacalah  Anakku  bersama  barisan  para  cikgu  tadika  dari seluruh  Pahang. Kami sangat bertuah  kerana  enceramah yang memberi kursus ini adalah  pengasas kepada bacaan phonics ini iaitu En. Othman. Di dalam kursus  ini, En. Othman telah menerangkan kepada kami beberapa kemahiran  dan  teknik untuk  kami gunakan semasa mengajar anak-anak  di  tadika  nanti. 

“Literasi bukanlah satu anugerah tetapi ia adalah hak setiap kanak-kanak”.

Inilah kata-kata daripada pengasas yang peka akan fitrah semulajadi seorang kanak-kanak itu.  Kata beliau lagi, orang pertama yang mengajar seorang anak kecil adalah ibu bapa mereka sendiri. Sudah  menjadi kewajiban pasangan ibubapa untuk membantu dan memerhati serta prihatin kepada anak-anak dalam pembacaan mereka khususnya. 

Program ini dibahagikan  kepada  3 slot dan En. Othman sangat menggalakkan kami  untuk  bertanya  sepanjang sesi beliau berjalan.

TAJUK  : 
 Keistimewaan  Phonics
*  Latihan Sebut Bunyi dan Latihan Asosiasi
*  Teknik Mengajar Bunyi  

     1)    Keistimewaan Phonics
Kaedah  terbaik  mengajar  kanak-kanak  membaca? 
                                i.            Kena ajar ABC
                              ii.            Kena ajar mengeja
                            iii.            Kaedah mengenal suku kata
Kaedah Phonics (bunyi)  :
                                i.            Bunyi yang diwakili 2 simbol tetapi bunyinya adalah satu .
                              ii.            Bunyi dalam bahasa pertuturan (speech  sounds)
                            iii.            Bunyi-bunyi diwakili simbol-simbol.

PERATURAN :
-          Kenal bunyi dahulu, bukan ABC, kerana bunyi lebih kerap digunakan daripada nama huruf.
-          Jangan campur “ bunyi” dan “ nama  huruf”.

      2)      Latihan Sebut Bunyi dan Latihan Asosiasi
Bagaimana mereka membaca? 
        i.            Gabung huruf phonics  n  a  =  na
      ii.            Ajar bunyi dan gabung

PERATURAN :
-          Ajar gabung bunyi, bukan mengeja perkataan dan tidak menghafal suku kata.
-          Ajar ABC apabila anak telah lancar membaca! 

      3)       TEKNIK  MENGAJAR  BUNYI
KEMAHIRAN  1
Tahu bunyi-bunyi kecil dalam Bahasa Melayu :
* kait satu aksi relevan dengan bunyi
* belajar secara kinestetik

TEKNIK  :
* Mengajar bunyi dahulu dan dengar
         - dapatkan perhatian
         - tunjukkan kedudukan mulut, lidah, bunyi
         - sebut bunyi 5x
         - tanya pelajar

KEMAHIRAN  2
Teknik mengajar  :
                                           i.  Mengajar membaca
                                         ii.  Mengajar bunyi
                                      iii.  Mengajar simbol
                                       iv.  Mengajar gabung - bunyi

TEKNIK :
-          Mengajar  Simbol (membuat aktiviti)
1) Menyentuh kad huruf berpasir
2)  Guna playdoh
3) Menulis huruf
- tekap
- salin
- imlak
           4) Menulis, uji minda

-          Mengajar gabung bunyi
 Langkah  asas :
                                            i. Tunjuk kad berkawan 
                                          ii. Sebut bersama murid
                                       iii.  Murid saja sebut    e.g :  n  a   

In sya Allah, semoga apa yang dipelajari dalam kursus ini akan saya praktikan kepada anak-anak  syurga saya di Tadika Permata Hidayah. 

Disediakan  oleh :
Teacher Zai 

permatahidayahkuantan.blogspot.my

No comments:

Post a Comment