No. 2, Jalan Kampung Padang Sejahtera 2, Taman Kampung Padang Sejahtera, 25200 Kuantan, Pahang.
Tel : 019-9555028 FB : Tadika Permata Hidayah

Blog ini menghimpunkan nukilan pena guru, staf dan ahli lembaga TPH berkaitan pengalaman dan perkongsian dalam bidang pendidikan awal kanak-kanak. Moga bermanfaat buat semua.

Saturday 18 April 2020

Penglibatan Ibu Bapa Dalam Proses Pembelajaran Anak Semasa PKP


      Pendidikan awal kanak-kanak merupakan peringkat awal dalam proses pembelajaran untuk seseorang kanak-kanak. Penglibatan ibubapa dalam pembelajaran kanak-kanak sangat mempengaruhi perkembangan mereka serta berkait rapat dengan pencapaian akademik kanak-kanak. Semakin meningkatnya penglibatan ibubapa dalam pembelajaran kanak-kanak, maka kecenderungan untuk pencapaian atau perkembangan kanak-kanak juga meningkat adalah tinggi.


      Kami di Rangkaian Tadika Permata Hidayah (TPH) amat menitikberatkan penglibatan ibubapa dalam proses pembelajaran anak-anak. Dalam situasi sekarang, Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) yang dikuatkuasakan akibat penularan virus Covid-19, telah menyebabkan anak-anak tidak lagi dapat hadir ke tadika. Kami di TPH telah mengambil inisiatif untuk menyediakan pembelajaran dari rumah yang memerlukan komitmen ibu bapa selaku pemudah cara pembelajaran. Antara aktiviti yang dijalankan termasuklah dalam bentuk :

1) Pelbagai Aktiviti (ujikaji, arts & craft, senaman, memasak, bercerita, origami, eksperimen);
   Disediakan untuk anak-anak memperoleh skil atau nilai tertentu yang melibatkan semua pelajar 4, 5 dan 6 tahun.

2) Lembaran Kerja 
  Disediakan untuk anak-anak mengikut peringkat umur 4, 5 & 6 tahun, atau mengikut tahap keupayaan masing-masing.

3) Aktiviti Membaca
   Disediakan untuk anak-anak mengikut tahap masing-masing yang merangkumi bacaan Bahasa Malaysia, Bahasa Inggeris, Iqra dan hafazan.

Semua aktiviti di atas telah siap disediakan panduan kepada ibu bapa bagaimana untuk memulakan, menjalankan dan mengakhiri sesebuah aktiviti. Ini penting bagi memastikan objektif sesuatu pembelajaran boleh dicapai seterusnya dapat dihubungjalin dalam interaksi ibu bapa dengan kehidupan seharian anak. Ke hadapannya, kami bercadang untuk menambah kepada interaksi audio video dan komunikasi dua hala agar anak-anak merasai kedekatan dengan guru-guru mereka. Ini akan meningkatkan motivasi anak-anak untuk mengikuti aktiviti bersama guru dari masa ke semasa. 

        Justeru itu, sinergi antara guru dan ibu bapa di rumah adalah penting sewaktu fasa PKP ini dijalankan. Tidak dapat tidak, pembelajaran dalam keadaan krisis seperti ini haruslah diteruskan walaupun ianya berjalan dari rumah. Peranan guru-guru TPH adalah untuk membantu ibu bapa dengan silibus dan perkongsian kemahiran mendidik yang ada. Dalam keadaan seperti ini, tentunya cabaran seperti disiplin anak-anak untuk menyesuaikan diri dengan keadaan baru, kekangan guru dan limitasi kemahiran teknologi, juga keyakinan ibu bapa terhadap pembelajaran yang dijalankan harus difahami semua.

        Kita tidak mempunyai pilihan lain, kecuali bergerak ke hadapan melakukan pembelajaran cara baru ini bersama-sama. Kita tidak dapat lari dari menggunakan teknologi, media dan internet. Biarpun pembelajaran ini tidak sempurna, tetapi dengan saling memahami satu sama lain dan bantu membantu, ianya boleh dilaksanakan! Pembelajaran tetap boleh berjalan dengan menggunakan apa jua sumber yang ada untuk mencapai objektifnya. Slowly but surely, insyaAllah!

     Penglibatan ibubapa dalam proses perkembangan kanak-kanak mereka dapat mengembangkan potensi anak-anak secara menyeluruh. Keyakinan diri, sosial emosi, fizikal, kognitif dan keperibadian anak-anak. Ibubapa dapat membentuk sikap yang positif di dalam diri anak-anak seperti keinginan untuk belajar, rajin membaca, sifat ingin tahu dan pintar bergaul. Selain itu anak-anak juga dapat belajar pelbagai kosa kata daripada ibubapa selaku orang dewasa. Apa yang penting dari sesebuah pembelajaran ialah refleksi, iaitu apa yang diperolehi anak hasil pembelajaran atau dari sesebuah pengalaman itu. Ibu bapa harus banyak berinteraksi dan mempelbagaikan bentuk pengalaman agar ianya dapat diaplikasikan dalam kehidupan seorang anak kecil. 


       Kami sebagai pendidik di TPH mengambil berat akan penglibatan ibubapa dengan menganjurkan pelbagai aktiviti melibatkan ibu bapa, keluarga dan komuniti setempat seperti Hari Terbuka Tadika, Aktiviti Berkebun, Aidilfitri Blessing Bag, Majlis Bersama dan banyak lagi yang diatur sepanjang tahun. Namun dalam tempoh PKP yang mungkin berlangsung lama ini, sinergi dan bentuk kerjasama guru-ibu bapa harus difikirkan dalam bentuk berbeza. Sehingga catatan ini ditulis, hasil soal selidik TPH yang dijalankan untuk mendapatkan maklum balas ibu bapa, menunjukkan 100% persetujuan ibu bapa untuk TPH meneruskan pembelajaran di rumah dalam tempoh PKP. Kita bersama-sama saling membantu membina generasi rabbani yang mencintai ilmu dan berhati kental dalam mengharungi ujian Covid-19 ini. 

Terima kasih ibu bapa!
Teacher Mimie,
18/4/2020
permatahidayahkuantan.blogspot.com

No comments:

Post a Comment